Blogs

Welkom op onze nieuwe pagina waarin we u informeren over nieuwtjes en wist u datjes uit onze praktijk. Belangrijk nieuws zullen we blijven melden op onze nieuws pagina.

Welkom op onze nieuwe Blogs pagina.

Hier vindt u Blogs van onze therapeuten, patiënten en veel meer!!

Stress: 19-04-2021

Deze onzeker tijd kan een hoop stress geven voor mensen. Veel dingen die anders heel normaal zijn lopen anders of worden nu opeens niet meer normaal, elkaar een knuffel geven, samen uit eten, onbezorgd afspreken met vrienden, een normale werkdag op kantoor. Alles wat normaal was, is veranderd. Dit kan stress veroorzaken. Met het thuiswerken kan de druk hoger liggen, geen ruimte om even snel met collega´s te sparren of een werkhouden die niet zo optimaal is als dat je zou willen.

Wat doet stress feitelijk met het lichaam. Het stress hormoon zet het lichaam aan tot actie, met als doel overleven. Dit is een goed fenomeen in een nood situatie bijvoorbeeld als je achterna werd gezeten door de een vijand maar ook als je bijvoorbeeld een presentatie moet geven en je net wat scherper moet zijn . Deze tijdelijk stressor is belangrijk dat we snel kunnen reageren, maar als dit stress hormoon te lang in het lichaam blijft zorgt er voor allerlei negatieve gevolgen voor ons lichaam.

Het stress hormoon zorgt voor een hoge alertheid, de hartslag, bloeddruk en ademhaling verhoogt. Toename van bloedtoevoer naar de hersenen en belemmerende programma´s worden onderdruk zoals spijsvertering en slaap. Spieren gaan strakker staan zodat ze meteen in actie kunnen komen, je wordt hyperalert. Als dit te lang duurt raakt het lichaam uitgepunt en kan uiteindelijk leiden tot klachten.

Vergelijk het met een kopje water wat je met een gestrekte arm vast houd. Als je wordt gevraagd dit 10 tellen vast te houden is dat geen enkel probleem en doe je dat zonder enige moeite. Maar als ik nu vraag om dit kopje 1 minuut vast te houden of 5 minuten of zelfs een uur wordt dat lichte kopje opeens heel zwaar. Zo werkt het ook met stress, tijdelijk stress kan je lichaam prima aan maar als dit te lang aan blijft houden kun je daar lichamelijk klachten van ervaren.

Wat kan je er aan doen om deze stressoren te verminderen. Zorg voor zelf, sta regelmatig bij je zelf stil om te kijken hoe je lichaam aanvoelt. Wat voel je? Ben je opgejaagd? Heb je het gevoel dat je constant achter de feiten aanloopt? Slaap je slecht? Ben je veel aan het piekeren? Ben je sneller geprikkeld? Dit zijn allemaal factoren die voor kunnen komen aan stress.

Wat kun je doen tegen stress?

  • Zorg voor zo veel mogelijk ritme op je dag, maak een tijds planning met daarin ook rust momentjes, al is het maar 5 minuten.
  • Ga even buiten wandelen: buitenlucht zorg voor een frisse neus en helder hoofd.
  • Zorg dat je regelmatig en gezond eet.
  • Kijk of er een meditatie vorm is die goed bij je past.
  • Zorg dat je elke dag wat doet wat je leuk vindt, spelletje, puzzel, sporten.
  • Praat erover met je naasten.
  • Download een mindfulness app.
  • Luister muziek waar je rustig van wordt.
  • Ga sporten.