Blogs

Welkom op onze nieuwe pagina waarin we u informeren over nieuwtjes en wist u datjes uit onze praktijk. Belangrijk nieuws zullen we blijven melden op onze nieuws pagina.

Hier vindt u Blogs van onze therapeuten, patiënten en veel meer!!

Volg de blogjes van Sanne, onze coach, meer interesse bel, mail of app naar 06-18130937

Mijn lichaam wilde me wat vertellen. 19-08-2021

Deed ik er wel echt ‘alles’ aan om er vanaf te komen? In de afgelopen jaren vielen steeds meer puzzelstukjes langzaam in elkaar. Ik kwam erachter dat de manier waarop ik door het leven ging, voor mij ‘normaal’ was. Het was mijn waarheid geworden, waar ik in geloofde. Agenda tot op het uur volgepland, overal bij willen zijn, vinden dat er elke dag gesport of bewogen moest worden, ’s avonds nog even mijn werk afmaken, contacten onderhouden, opleidingen volgen, oppassen op nichtjes en neefjes, huishouden… Rennend ging ik door het leven, altijd te laat omdat ik nog wat wilde afmaken. Ken je dat plaatje van een hond die zijn eigen staart wil pakken? Die hond was ik.  

Ik moest zoveel! En dan moest het ook nog eens goed hè!  Want we mogen geen half werk leveren. Maar huh wacht: Van WIE? Was ik minder goed in mijn werk als ik grenzen aan gaf? Was ik minder aardig als ik niet overal bij was? Was ik raar als ik een keer minder leuk en aardig was? En natuurlijk de vraag: ‘Waarom had ik überhaupt rugpijn?’ 

Dit waren vragen die ik mezelf niet eens stelde. Tekens en signalen kreeg ik genoeg, maar ik zat zo in een automatisch patroon van (over-)leven. Ik had werk, ik had een huishouden, ik had sport, ik had vrienden en verjaardagen. Er waren gewoon dingen te doen. Ik zag het niet.  

Ik liep vaak leeg op mijn werk, genoot niet van wat ik deed (omdat alles wat ik deed ‘moest’ en niet ‘mocht’), ik vinkte de taakjes op mijn to-do list af, en rende door de dag om alle afspraken zo goed mogelijk te doen (zelfs het bellen van een vriendin stond op dit to-do lijstje – sssttt). 

Ik putte mijn lichaam uit en was eigenlijk zelfs nog ‘boos’ op mijzelf dat het me niet lukte. Dit werd een nare loep… 

Volgende week vertel ik jullie wat mij heeft geholpen hieruit te komen. Tot dan 😊.

Stilstand is achteruitgang ! 02-08-2021

Een tijdje geleden had ik een kleine ingreep: ik liet een moedervlekje weghalen (niets ernstigs, maar hij zat vooral op een onhandige plek). En uiteindelijk stelde die ingreep weinig voor, maar wat ik lastiger vond was dat ik even ‘rustig aan moest doen’ en dus niet mocht sporten of tillen. Dit ter voorkoming dat de wond weer open zou kunnen gaan en het minder mooi geneest. Dat is natuurlijk niet wat je wil….  

Maar hoe kan het dan toch dat er een stemmetje komt die zegt; ‘maar ik voel me verder prima hoor, sporten moet best lukken’ of ‘ja maar ik woon alleen en zou toch echt dingen moeten doen’. En hup… toch net even over die grens heen gaan en daar vervolgens ZELF last van hebben! 

Vroeger gebeurde dit me regelmatig! Ik ging met enige regelmaat over mijn grenzen heen en had dit zelf niet eens door. Ik ging zelfs sporten als ik op mijn tandvlees liep. Gewoon omdat ik ‘moest’ sporten. Het was mijn lichaam die mij dan een waarschuwing gaf. Inmiddels lukt het me veel beter om liever voor mezelf te zijn, hulp te vragen en grenzen aan te geven. Ik herken die stemmetjes, maar zie ze niet meer als de waarheid. 

Het stellen van grenzen en het nemen van rust is lastig voor veel mensen. We willen onze tijd niet verspillen en ons vooral ‘nuttig’ voelen. We hebben alsmaar het gevoel dat we druk zijn, hebben hier last van, maar blijven zelf wel doorrennen. En zelfs als we wel tijd voelen dan weten we die zelf weer op te vullen met…. (tja wat eigenlijk) 😉 

22-07-2021

Wist je dat ons onderbewuste brein systeem voor ruim 85% gemaakt wordt in de eerste 7 jaar van ons leven? Maar dat dit onderbewuste brein nu wel dagelijks bepaalt hoe jij je voelt, hoe je handelt, welke keuzes je maakt en hoe je reageert?

In die eerste 7 jaar van ons leven zijn we nog afhankelijk van onze opvoeders, vriendjes en vriendinnetjes en worden we beïnvloed door de wereld om ons heen. Maar in die eerste jaren wordt wel ons brein gevormd. We passen ons aan aan onze omgeving (de eisen van de maatschappij, onze opvoeding, de vriendschappen die je hebt, dat wat je hoort, ziet en voelt) en dit wordt een programmering in het brein.

Dat maakt dat we veel doen vanuit de ‘automatische piloot’. En…. Onze automatische piloot wint het altijd van ons bewuste brein.

Een belangrijke vraag voor jou: Hoe helpend is de informatie die je hebt opgeslagen als kind (en wat je als waarheid bent gaan zien)? Wordt je er nog gelukkig van? Zijn de eisen die je jezelf stelt nog dienend? En welke programmeringen heb jij opgeslagen en wat brengt dat jou?

Herken je dat? 19-07-2021

Dat je het leven leeft zoals je het leeft, maar dat je ergens diep van binnen weet dat er ook een leven is dat je zou willen leven? 

Daar zit dus een verschil in.  

Vaak gaan we op de automatische piloot door onze dagen heen. Elke dag op dezelfde manier, via dezelfde routines, gewoon zoals het hoort, gewoon omdat men dat verwacht.  

Maar af en toe komt dat stemmetje dat zich afvraagt: Is dit het nou? De meeste mensen herkennen dit stemmetje, maar de vraag is: durf je er ook naar te luisteren?  

Wat wil dit stemmetje eigenlijk tegen je zeggen?

Het gros van de mensen gaat nooit dat leven leven wat ze zouden willen leven. Dat klinkt vrij pessimistisch, i know, want het leven leven zoals je dat zou willen leven hangt niet vast aan het uitvoeren van je checklist met acties. Het is niet die ene baan, het is niet die perfecte partner, het is niet dat droomhuis. Het is niet datgene wat je fysiek kunt bereiken.

Het is een leven waarin je trouw bent aan jezelf. En dat is geen vaststaand gegeven! 

Het vergt vooral lef en moed om te durven luisteren en andere keuzes te maken.

Sanne

Stress: 19-04-2021

Deze onzeker tijd kan een hoop stress geven voor mensen. Veel dingen die anders heel normaal zijn lopen anders of worden nu opeens niet meer normaal, elkaar een knuffel geven, samen uit eten, onbezorgd afspreken met vrienden, een normale werkdag op kantoor. Alles wat normaal was, is veranderd. Dit kan stress veroorzaken. Met het thuiswerken kan de druk hoger liggen, geen ruimte om even snel met collega´s te sparren of een werkhouden die niet zo optimaal is als dat je zou willen.

Wat doet stress feitelijk met het lichaam. Het stress hormoon zet het lichaam aan tot actie, met als doel overleven. Dit is een goed fenomeen in een nood situatie bijvoorbeeld als je achterna werd gezeten door de een vijand maar ook als je bijvoorbeeld een presentatie moet geven en je net wat scherper moet zijn . Deze tijdelijk stressor is belangrijk dat we snel kunnen reageren, maar als dit stress hormoon te lang in het lichaam blijft zorgt er voor allerlei negatieve gevolgen voor ons lichaam.

Het stress hormoon zorgt voor een hoge alertheid, de hartslag, bloeddruk en ademhaling verhoogt. Toename van bloedtoevoer naar de hersenen en belemmerende programma´s worden onderdruk zoals spijsvertering en slaap. Spieren gaan strakker staan zodat ze meteen in actie kunnen komen, je wordt hyperalert. Als dit te lang duurt raakt het lichaam uitgepunt en kan uiteindelijk leiden tot klachten.

Vergelijk het met een kopje water wat je met een gestrekte arm vast houd. Als je wordt gevraagd dit 10 tellen vast te houden is dat geen enkel probleem en doe je dat zonder enige moeite. Maar als ik nu vraag om dit kopje 1 minuut vast te houden of 5 minuten of zelfs een uur wordt dat lichte kopje opeens heel zwaar. Zo werkt het ook met stress, tijdelijk stress kan je lichaam prima aan maar als dit te lang aan blijft houden kun je daar lichamelijk klachten van ervaren.

Wat kan je er aan doen om deze stressoren te verminderen. Zorg voor zelf, sta regelmatig bij je zelf stil om te kijken hoe je lichaam aanvoelt. Wat voel je? Ben je opgejaagd? Heb je het gevoel dat je constant achter de feiten aanloopt? Slaap je slecht? Ben je veel aan het piekeren? Ben je sneller geprikkeld? Dit zijn allemaal factoren die voor kunnen komen aan stress.

Wat kun je doen tegen stress?

  • Zorg voor zo veel mogelijk ritme op je dag, maak een tijds planning met daarin ook rust momentjes, al is het maar 5 minuten.
  • Ga even buiten wandelen: buitenlucht zorg voor een frisse neus en helder hoofd.
  • Zorg dat je regelmatig en gezond eet.
  • Kijk of er een meditatie vorm is die goed bij je past.
  • Zorg dat je elke dag wat doet wat je leuk vindt, spelletje, puzzel, sporten.
  • Praat erover met je naasten.
  • Download een mindfulness app.
  • Luister muziek waar je rustig van wordt.
  • Ga sporten.

Inka